loading...
خودرو سریع-اخبار خودرو ایران و جهان
احسان چاه شوری بازدید : 158 شنبه 29 مهر 1396 نظرات (0)
دنا پلاس در اواخر سال گذشته توسط ایران خودرو معرفی و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۶ خط تولید آن توسط شخص رئیس جمهور افتتاح گردید و در ۱۳ اردیبهشت ماه پیش فروش رسمی این محصول توسط مصطفی خان کرمی (مدیرعامل شرکت ایران خودرو) آغاز شد.

 

به گزارش خودرو سریع ، دنا در نسخه پلاس خود سعی کرد با اضافه شدن امکاناتی نظیر سانروف و رفع برخی دیگر از معایب نسخه معمولی، در بازه قیمتی ۴۴ الی ۵۳ میلیون تومان رقبا را پشت سرگذاشته و به‌عنوان برترین خودرو در این رده قیمتی با نام جدیدترین خودروی ملی مطرح کند.

اما با توجه به شواهد و مستندات و طبق نظر کارشناسان این عرصه، آنچنان که مدیران این شرکت از عرضه این محصول با موفقیت کامل در بازار سخن به زبان می‌آورند، نبوده است و همچنان کاستی‌ها و معایبی را در این خودرو مشاهده می‌کنیم. در این مطلب قصد داریم تا با معرفی چند مورد از مشکلات این خودرو، کمکی هرچه بهتر و بیشتر برای خریداران قبل از انتخاب‌شان داشته باشیم.

پیشرانه قدیمی و فاقد توربوشارژ

این خودرو همانند نسخه قبلی خود، همچنان از یک پشرانه تنفس طبیعی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۶۴۶ سی‌سی و موسوم به EF7 برخوردار است. میزان تولید نیرو در این مدل نیز مانند نسخه معمولی ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور بوده و دارای شتاب اولیه ۱۳ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
شاید یکی از مهم‌ترین نقدها بر نسخه پلاس دنا نیز همین مسئله بوده و شرکت سازنده آن یعنی ایران خودرو در تولید نهایی‌اش از دیگر پشرانه‌ها استفاده نکرده است. البته این نکته نیز می بایست یاداوری شود که گروه خودروسازی ایران خودرو یک پیشرانه کوچک‌تر و توربوشارژ را با نام EF4 با حجم ۱۴۰۰ سی‌سی‌ برای مدل اسپرت دنا پلاس معرفی کرده که تا بدین لحظه برنامه خاصی برای تولید آن به صورت انبوه منتشر نشده است.
به اعتقاد سایر مشتریان این شرکت، ایران خودرو می‌بایست در دنا پلاس از مولدهای توان بخش همچون توربو استفاده می‌کرد که البته قرار است به‌زودی طبق گفته مدیران این شرکت، شاهد نصب آن در دنا پلاس باشیم.

جعبه دنده ۵ سرعته و دستی

یکی دیگر از معایبی که این خودرو به‌همراه داشته است، جعبه دنده ۵ سرعته و دستی بوده که در این مورد نیز همانند پیشرانه، با نسخه معمولی خود فرقی نمی‌کند. این گیربکس مانند دنا در نسخه معمولی از ۵ دنده جلو و یک دنده عقب سود می‌برد و دقیقا همان جعبه دنده استفاده شده در سمند بوده که در این نسخه با کمی به‌روز رسانی‌ شاید از عملکرد سریع‌تری برخوردار باشد.
ایران خودرو اعلام کرده که به‌زودی در مدل های‌ سال آینده این محصول جعبه دنده اتوماتیک را جایگزین نمونه دستی فعلی خواهد کرد که این فرایند توسط شرکتی بلژیکی با نام پانچ انجام خواهد گرفت.

ایرادات ساختاری

یکی دیگر از مواردی که دنا پلاس با آن روبرو است، طبق گفته کارشناسان و خریداران ایرادات ساختاری و مونتاژی بوده و هرچند این معایب بسیار کوچک هستند، اما تا بدین لحظه چندین مورد از شکایات صورت گرفته پیرامون این خودرو از سوی مشتریان صورت پذیرفته که در بخش‌هایی همچون جاگذاری و آب‌ بندی درب صندوق، در عقب خودرو و سپرها بوده و طبق اخباری که از چندین رسانه دیداری منتشره شده است، در یکی از نمونه‌های مونتاژ شده در بخش برون مرزی ایران خودرو در چند مدت اخیر، مشکل مونتاژ درب صندوق عقب گزارش شده و به دستور شریک خارجی این شرکت در کشور مقصد تا زمان رفع این مشکل، این محصول نتوانسته به بازار خودرو آن کشور عرضه شود.
این نکته نیزمی‌بایست مطرح شود که صندلی‌های این خودرو نیز همانند نسخه معمولی بوده و دارای فضای سرنشین عقب کمتری نسبت به دیگر رقبا است و از طراحی اسپرت و کمی خشک‌تر نسبت به سایر محصولات بهره می‌برد، که این امر نیز یکی از مسائل مطرح شده پیرامون ایرادات این خودرو است.

قیمت

اما اصلی‌ترین مشکل این محصول قیمت آن در حال حاضر است. طبق گفته‌ها و شواهد موجو، قیمت این خودرو در بازار کشور هم‌اکنون برابر با ۵۳ میلیون تومان بوده و این درحالی‌ست که در روزهای اولیه عرضه در کشور با قیمتی برابر با۴۸ الی۴۹ میلیون تومان عرضه شده و با رشد قیمت بیش از حد تصور، حال با این برچسب عرضه می‌شود.
این افزایش در صورتی انجام پذیرفته که رقبای این محصول کمتر دچار این مسئله شده و محبوبیت و استقبال روزهای نخستین از دنا پلاس، هم‌اکنون با کاهش روبه‌رو است. اما این نکته همواره قابل مشاهده بوده و به‌غیر از دنا پلاس در برخی موارد، دیگر خودروها همچون ۲۰۶ تیپ پنچ، تندر ۹۰ E2، پژو پارس و آریسان نیز دچار این افزایش قیمت در چند وقت اخیر یا بهتر است بگوییم یک‌سال گذشته شده‌اند، این امر به تنهایی یکی از عوامل کاهش فروش محصولات این شرکت بوده و اگر ادامه یابد، ایران خودرو شاهد ضرر و کاهش نرخ سود بیشتری نسبت به چندین دوره گذشته خود خواهد بود.

کلام پایانی

در پایان می‌بایست به چندین نکته مهم پیرامون دنا پلاس همچون امکانات رفاهی بیشتر همچون سانروف به مدل معمولی، طراحی مجدد درب‌ها، آنتن کوسه‌ای، اضافه شدن ایربگ‌های جانبی و دی لایت زیبا به چراغ‌های جلو اشاره کرد. اما اضافه شدن این امکانات قیمتی بیش از حد تصور خریداران را در کنار معایبی همچون پیشرانه قدیمی و گیربکس دستی به‌دنبال داشته است، در صورت رفع این مشکلات و کم‌تر شدن قیمت فعلی این خودرو در بازار، می‌توان میزان فروش خوبی را متصور شد، اما در صورت رفع نشدن این موارد همچنان شاهد عدم استقبال و فروش کمتر این محصول نسبت به نسخه معمولی خواهیم بود.

چرخان
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 356
  • بازدید سال : 13,498
  • بازدید کلی : 82,618